Toata vara e cu vedere la scena

Publicat de Magda 01.08.2019

In ultimii ani, vara in Romania a inceput sa sune electric. Incepand cu prima editie a festivalului Untold, de acum 5 ani, standardele in organizarea festivalurilor de muzica au capatat un nou sens si pentru publicul din Romania.

Fie ca este vorba de Neversea, care are loc la Constanta in luna iulie in fiecare an, urmat de Electric Castle la Banffy Castle din comuna Bontida, in Cluj, tot in iulie, Untold Festival editia 5, care a avut loc intre 1-4 august, tot la Cluj-Napoca, Waha, la a noua editie in acest an,  11-15 iulie la Batanii Mari, Covasna, sau Citadela din Deva din 26 iulie,  Summer Well, pe 10-11 august pe Domeniul Stirbey din Buftea, langa Bucuresti, Artmania, care s-a incheiat la Sibiu si s-a desfasurat intre 26-27 iulie in Piata Mare, vacanta din Romania incepe sa semene cu o mare scena de concerte. 

Deschiderea pietei romanesti de muzica catre festivaluri aduna nume mari de artisti (de exemplu Armin van Buuren care a devenit un ambasador al Untold, sau Robin Williams care este unul din primele nume listate pe mainstage la editia din acest an de la Cluj), alaturi de Limp Bizkit, Florence + The Machine, Bring Me the Horizon şi Thirty Seconds to Mars, capetele de afis de la Electric Castle, sau line-up-ul de la editia din acest an a Untold: Martin Garrix, David Guetta, Dimitri Vegas&Like Mike, Armin van Buuren, Timmy Trumpet, Bastille, James Arthur, Oscar and The Wolf, Boris Brejcha, Rusko, Tale of US și Sub Focus B2B Wilkinson, Pendulum DJ Set B2B Friction, Camo&Krooked Live, Robbie Williams si altii. 

Fiecare dintre aceste festivaluri isi are propriul public si au reusit sa isi creeze in ultimii ani un branding usor de recunoscut. Nefiind o competitie intre ele pentru a castiga un public mai elitist sau mainstream, se pare ca de la an la an, festivalurile capata o eticheta distincta, dintre ele, probabil, cel mai reputat (si mare ca volum de public si ca incasari) este Untold. Conform declaratiilor reprezentantilor companiei care organizeaza acest festival, Untold a obtinut 70 de milioane lei cifra de afaceri in 2018, cu un profit de 7 milioane de lei, din peste 350.000 de bilete vandute si sponsorizari. 

Urmarind aceste festivaluri, este evident ca gusturile romanilor in materie de muzica incep sa se diversifice si sa se deplaseze din zona de mainstream catre genuri mai rafinate, eclectice, alternative, precum indie, trap sau genuri de fuziune, ca indie pop, funky, pop punk, alternative rock, etc. 

Un efect interesant este ca aceste festivaluri, atat prin numarul de participanti cat si prin promovarea muzicii si a artistilor de pe scena lor pe toate canalele media in timp real, participa la cultivarea acestor gusturi si este destul de probabil ca viitoarele petreceri, fie ca sunt nunti sau aniversari, celebrari sau alte tipuri de evenimente de familie sa primeasca cu o mai mare deschidere si aceste genuri de muzica. Ne pregatim astfel pentru o schimbare, nu doar in tendintele ce guverneaza de obicei meniurile si decorurile locurilor unde se organizeaza evenimentele, cat si al tehnologiei ce sta la baza sunetului si al tipului de muzica pe care il vom asculta de acum incolo.